vasylb (vasylb) wrote,
vasylb
vasylb

Чи відповідає наша система освіти потребам суспільства? Що з цим всім можна/потрібно робити???

Чи відповідає наша система освіти потребам суспільства? Чи ефективно ми витрачаємо національні ресурси - бюджетні гроші і час громадян (дітей)? Скільки втрачає суспільство через недостатню підготовку громадян (знання та принципи/стиль поведінки) по завершенню освіти??? Що з цим всім можна/потрібно робити???

   Я працюю менеджером середньої ланки на підприємстві дуже великої транснаціональної компанії. В бізнесі існує досить чітке розуміння, що головна конкурентна перевага – це кваліфікований персонал із «правильними» принципами поведінки (ініціативність, активна співпраця – робота в команді, націленість на результат і т.д.). Компанія тратить на розвиток персоналу в цьому напрямку мільярди доларів (я не помилився, саме мільярди). Успішні конкуренти також не сплять і роблять практично те саме. Чому так відбувається??? Причина проста – практично ВСІ успіхи і провали компанії залежать від дій персоналу - від його кваліфікації, стилю поведінки і мотивації.

   З цього випливає питання: якщо це так очевидно і важливо на рівні бізнесу, то чому це не так на рівні держави, яка володіє незрівнянно більшим освітнім потенціалом??? Якщо ми так захоплюємося успіхами компаній-лідерів, який базується на цих досить банальних і простих речах, то який б це мало влив на державу, яка розвиває за цими ж принципами КОЖНОГО громадянина? Що заважає застосовувати ці надбання сучасного бізнесу в загальній та професійній освіті кожного громадянина? Відповідь на це питання, з моє точки зору проста – НІЩО. Слід просто внести фундаментальні зміни в систему освіти, яка б стала відповідати потребам суспільства, економіки та бізнесу.

Зміни, які б я вніс повинні полягали в наступному:

1. Детальне дослідження/тестування кожної окремої дитини і визначення навчальної програми суто для неї , виходячи з її особистих талантів.

Для цього слід відмовитися від поняття «клас», учні повинні навчатися групами по кожному предмету окремо незалежно від віку, дитина повинна вивчати саме «її» предмети і саме на її рівні складності. Крім того, звертаю увагу на критичну важливість «дослідження/тестування» - воно не повинно бути формальним і займати декілька годин. Якщо потрібно – на це слід потратити тиждень, два… може, місяці. Але воно повинно гарантувати, що дитина займається тим, що їй точно потрібно, а не тим, що автори загальної навчальної програми просто вирішили «гарно було б знати». Дослідження/тестування можна проводити з точки зору схильності/несхильності до:
- Точних наук (математика, фізика, хімія і т.д.). Причому, не загально, а із зазначенням конкретних наук.
- Гуманітарних наук (так само конкретно)
- Заняття спортом (із визначенням конкретних видів)
- Заняття мистецтвом (музика, малювання, танці і т.д.)
Неякісне дослідження/тестування фактично означає, що суспільство викидає на смітник один із найцінніших його ресурсів – таланти громадян.

2. Вивчення принципів успішної поведінки, концепцій та технік.

1) Вивчення основних принципів «успішної» поведінки (ініціативність, активна співпраця – робота в команді, націленість на результат і т.д.), практикування їх у змодельованих ситуаціях, бізнес-іграх і т.д. Цей пункт є критично важливим, він повинен забезпечити зміну поведінки/ментальності молодих громадян. Він повинен бути дуже детально пророблений - чітке формулювання переліку «успішних» поведінок, дуже чітке їх визначення із наведенням конкретних прикладів, які демонструють ці поведінки.
2) Вивчення концепцій. Сюди входять основоположні речі, які повинні формувати цінності і світогляд молодих громадян, які критично важливі для успішного функціонування бізнесів і суспільства. Прикладами концепцій можуть бути: якість і ефективність. Перелік повинен бути досить обмеженим, щоб всі концепції були якісно вивчені і засвоєні.
3) Вивчення технік. Під техніками маю на увазі засоби, необхідні для ефективної діяльності. Прикладами є: управління часом, розставлення пріоритетів, застосування планів дій, інструменти причинно-наслідкового аналізу, і т.д.

Результатом вивчення принципів успішної поведінки, концепцій та технік повинно бути:
- Досконале знання визначень
- Їх глибоке розуміння, усвідомлення впливу на успіх в досягненні індивідуальних результатів, командних результатів, суспільних цілей
- Бажання застосовувати їх в буденному житті та на роботі
 
3. Визначення варіантів майбутнього професійного спрямування кожної окремої дитини на рівні середніх класів з уточненням в старших класах (виходячи із талантів та інтересів дитини). Відповідно до цієї оцінки корегується індивідуальна навчальна програма, виділяються найважливіші предмети і необхідний рівень знань, критичні принципи «успішної» поведінки, концепції і техніки. Кожний урок з навчальної програми повинен мати чітку відповідь на наступні питання: Для чого він взагалі? Що він дає конкретній дитині?

P.S. Реформу слід провести методом повного відсторонення від керівництва «освітян» і передачею її в руки представників найкращих бізнесів.
Tags: освіта, реформи освіти
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 6 comments